نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5394
-
الف
+

سفری به ولسوالی با صفای «پنجاب» در بامیان + تصاویر

در این گزارش با یکی از ولسوالی های زیبای بامیان به نام «پنجاب» آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2، «پَنجاب» یکی از ولسوالی‌های ولایت بامیان در افغانستان است که حدود ۹۸،۲۰۰ تن جمعیت دارد.

اکثریت مردم ولسوالی پنجاب به زبان فارسی هزارگی سخن می‌گویند و یک تعداد اقلیت به زبان پشتو صحبت می کنند.

این ولسوالی را به این دلیل پنجاب می‌گویند که پنج رودخانه از پنج دره به این منطقه سرازیر می‌شوند و یک رودخانه را تشکیل می‌دهند.

پنجاب مرکز منطقه دایزنگی قدیم است اما بر اساس تقسیمات اداری سال ۱۳۴۳ جزئی از ولایت بامیان شد. مرکز این ولسوالی هم پنجاب نام دارد.

«عروس/ آروس» یکی از کوه های مشهور ولسوالی پنجاب و منشعبی از رشته قله های پُربرف کوه بابا است که حدود 4500 متر از سطح بحر ارتفاع دارد و در منتهای ناحیه «تگاب برگ علیا» ولسوالی پنجاب ولایت بامیان در 68 درجه، 8 دقیقه و 19 ثانیه طول البلد شرقی و 34 درجه، 31 دقیقه و 13 ثانیه عرض البلد شمالی واقع شده است.

بلندی ‌های کوه عروس تا نیمه‌های تابستان پوشیده از برف است. یک حوض آب در خمیدگی نزدیک به آخرین قله آن و چندین چشمه زلال نیز در کمرکش آن کوه خودنمایی می‌کند. در عین حال از شمال و جنوبش چشمه‌های آب گرم دره علی در یکاولنگ و خواجه میر در تگب برگ پنجاب جریان دارد که شکوه ویژه به کوه عروس بخشیده است.

چهار سمت کوه عروس در فصل بهار و تابستان پوشیده از انواع علف، زیره کوهی گل و گیاه است، وقت گل کَمَی چنان می‌نماید گویا که او پیراهن مخمل سبز گلدار به تن کرده است. این امر جلوه‌های بدیعی از طبیعت را در برابر چشم گردشگران به نمایش می‌گذارد.

گردشگران طبیعت از اطراف کوه عروس برای دوستان خود عسل سوغات می‌برند، چون عسل تولید شده در این منطقه که به نام عسل کوه عروس یاد می‌شود از شهرت ویژه‌ای برخوردار است.

ولسوالی «پنجاب» در فصل زمستان مکانی مناسب برای اسکی بازان افغانستانی است و در این اخیر کوشش شده تا تفریحاتی هم چون اسکی در این ولسوالی ترویج یابد.

در ادامه تصاویری از طبیعت این ولسوالی را تماشا می کنید.

م ح

نظر شما
ارسال نظر